Ett konstigt påstående.

När jag var liten, gick i fyran, blev jag tillsagd med ett konstigt påstående.

Två äldre pojkar undrade vad min mamma tyckte om att jag hade en pojkvän. (Det var min dåvarande pojkväns storebror som frågade det här) Jag sa som det var, att jag inte hade någon mamma.
"Vadå, hur kan man inte ha någon mamma, det går ju inte." sade pojken till mig.
"Jo, det går." sade jag tyst.
"Jag förstår inte, vars är din mamma?" frågade han.
Jag pekade upp mot taket. Men pojken ser mot mig som ett frågetecken.
"I Himlen" pep jag fram.
"Är hon död?" frågade han och sneglade.
"...jo..."

Efter ett tag satt jag med ansiktet i knäna, armarna runt huvudet och grät tyst för mig själv.

Det här hände hos min kusin som var lika gammal som pojkarna, hennes klasskompisar. Hennes vän som var där hörde att jag grät och sade arg till pojkarna att dom skulle gå på en gång, att dom inte fick vara kvar. Jaha, sade dom och gick. Min kusin tröstade mig och strök mig över mitt toviga hår där pojkarna hade sprayat massa hårspray i innan detta konstiga påstående sades. Min kusin och hennes vän försökte få mig på bättre humör så vi gjorde en daimkaka som blev helt misslyckad. Men det gjorde mig på bättre humör i allafall. Sedan ringde pojken och hälsade "tja" från luren. Jag sa något i stil med: Dra åt helvete.

Jo, det går faktiskt att inte ha någon mamma. I allafall inte på jorden. Det går mycket väl att ha en död mamma. Även om man inte kan tro det, så går det.

Sedan vill jag tacka min kusin för att hon har funnits som ett stöd till mig under mitt sorgarbete. Tack Evelina.


Kommentarer
Postat av: En med änglapappa

Frågor kommer alltid. "Vad jobbar dina föräldrar med". "Bor dina föräldrar ihop" osv.

Det gäller att lyfta på huvudet och stolt berätta.

Jag har inga som helst problem med att berätta att min pappa inte finns längre, det är jobbigare för dom som frågar när dom inser felsteget.



Min pappa dog i cancer när jag var 7.

att se ens pappa plågas ihjäl är nått som jag aldrig kommer glömma.

Han hade cancer i hela magen, han tynade bort.

Man riktigt såg hans smärta i ögonen.Till slut ville jag bara att han skulle dö, ingen människa förtjänar sånt lidande.



Ingen på skolan visste att han hade dött under sommarlovet. Så att berätta hur lovet hade varit...var hemskt för alla.



Det är inte nyttigt att titta tillbaka och undra hur det hade kunnat varit. Hur det hade känts med 2 föräldrar. För det kommer vi aldrig veta. Det är bara att blicka framåt och minnas dom med kärlek.



kramar

2009-11-03 @ 15:25:55
URL: http://jajjanstankar.blogg.se/
Postat av: MALINHE ~ FOTOBLOGGEN

SV: okej, :)



nja.. helt okej då, bara lite otur då & då:)

2009-11-03 @ 17:10:08
URL: http://malinhee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0