Böcker till dom i min situation.

Idag har jag lånat I taket lyser stjärnorna. Och jag har precis börjat läsa den. Pappa hade lånat en bok till mig också, Du är hos mig ändå. Den handlar om personer som är i samma situation som mig. Personer som lever utan en förälder. Även om jag inte läst böckerna så rekommenderar jag dom starkt till dom i liknande situation som mig. Till dom som går igenom sorg för att en anhörig har gått bort.  


Bild

I taket lyser stjärnorna:
Jenna är tretton år och har just börjat sjuan och det enda hon borde
behöva oroa sig för är brösten som aldrig vill växa,
den alldelens för blonda klasskamraten Ullis-Knullis som hon hatar
och hur hon ska få Sakke snygg snygg snygg
att lägga märke till henne.

Men Gud har inte skött sitt jobb.
Hemma hos Jenna finns en rullator, en doseringslåda,
en duschstol, peruker och anpassande möbler och skåp.
Där lever nämligen en cancersjuk mamma.

I taket i Jennas rum har hon och mamma klistrat
upp stjärnor som lyser i mörkret.
Under en av dem har hon gömt en dikt.
Om du dör mamma, då tar jag livet av mig.


Bild

Du är hos mig ändå:
Varje år förlorar fler än 3 000 unga sin mamma eller pappa genom dödsfall.
Här berättar ett trettiotal barn och ungdomar själva, rakt och varmt,
 om sina svåraste stunder, om sina känslor och om hur de får sina liv att gå vidare.

Sorg tar mer kraft, mer tid än vad många förskonade tror.
Styrkan den kan ge på sikt byggs långsamt upp,
och det handlar mycket om hur man blir bemött av sin omgivning.

Bokens budskap är enkla: Se mig, säg något, gör något,
om än aldrig så lite. Vänd mig inte ryggen.

Du är hos mig ändå vänder sig i första hand till andra unga med samma upplevelser,
 men också till anhöriga och till alla dem som i sitt dagliga värv möter barn i sorg.

Suzanne Sjöqvist, som samlat berättelserna till denna bok, är journalist,
 översättare och förlagsredaktör. Sedan många år gör hon reportageserier och
intervjuböcker, skriver essäer och översätter skönlitteratur.
Hon miste själv sin pappa när hon var tio år.
Suzanne Sjöqvist belönades 1984 med Stora Journalistpriset.


Kommentarer
Postat av: Sofie

Woho bra Felicia! Att du ska läsa den alltså :) kram!

2009-11-14 @ 00:22:58
URL: http://sofielindroos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0