Åttonde brevet.

Hej mamma.

Jag klarade mig genom din dödsdag ganska bra iallafall. Vi hämtade en valp den dagen, så hon fick mig på lite andra tankar. Sen hade jag ju min pojkvän också. Jag och pappa var och planterade hos dig, hoppas du tyckte att det blev fint. :)

Jag har varit och hälsat på mormor ganska mycket den här månaden. Hon har ju flyttat till stugan nu. Kommer inte ihåg om jag nämnt det. Men nu har jag henne närmare iallafall och kan fara dit när jag vill och känner för det. Vi gick genom en massa fotoalbum från när du levde och när jag var född och så. Vi åt gott och Andreas kom dit och sov en natt också. Sist jag for till henne fiskade vi kräftor.
Mormor nämde att du tyckte väldigt mycket om att vara i stugan och att mormor vet att du är där med henne också. Det är en frid och ett lugn för henne att känna dig där. Jag önskar att du kunde vara där på riktigt. Det skulle ha varit så mysigt att ha dig där med mormor. Jag undrar hur det skulle vara. Helt underbart kan jag tro.

Jag märkte för någon dag sedan att jag lagt på mig några kilon. Och jag som vägt så lite tycker nu att min nyvarande vikt är för mycket. Jag är inte änns tjock, men jag tycker ändå att det är lite för mycket. Har aldrig vägt så här mycket i hela mitt liv. Men jag har druckit lite för mycket alkohol i sommar, så jag tror det har med det att göra. Så jag fick så dåligt samvete när jag ställde mig på vågen och såg att jag vägde (enligt mig) för mycket. Även om det inte är mycket alls. Ja, du fattar.
Så igår när alla skulle ner till byn och se på fotboll så följde jag med. Jag tog mig en lång promenad i hela byn. När jag hade gott ett tag så slog det mig att jag var påväg till dig. För det var dit mina fötter gick. Tänkte att självklart ska jag gå och hälsa på dig. Så jag gjorde det. Jag gick omkring på kyrkogården ett tag sen gick jag till dig. Jag letade efter vita blommor med en rosa ros i mitten. När jag såg din gravsten så var det vita blommor, men det var en gul blomma i mitten. Någon har varit hos dig och planterat om och det var väldigt fint. Kanske det är mormor eller moster Ida. Jag blev iallafall jätte glad. Så jag gick fram och började plocka bort lite ogräs. Då fick jag se ett tomt glas som stod vid blommorna också. Så jag ställde mig upp och började gå och plocka lite blommor. Inte de blommor som fanns på andra gravar, utan de som fanns runtomkring. Det blev en liten bukett. Jag tog glaset och fyllde det med vatten och satt i blommorna och ställde ner den vid de andra blommorna. Jag kände mig jätte stolt över det jag gjort så jag var tvungen att le lite. Sen fick du en puss och jag gick tillbaka till pappa och alla som var på fotbollsplanen.

Jag har bara gråtit två gånger då jag varit och hälsat på dig. Första gången var när jag var med mormor och Ida. Andra gången när det var din dödsdag förra året. Det året var värst. Jag bokstavligt talat föll ihop mot Andreas. Usch, då var min saknad efter dig väldigt stor, det gjorde så ont.
Men nu när jag tänker efter så var det ganska fridfullt att gå till dig bara sådär. Jag tyckte om det. Och jag har ju lovat att komma och hälsa på oftare. Nu när jag verkligen bestämt mig för att börja promenera så ska jag komma och hälsa på dig ofta. Bränna fett och sorg på samma gång.

Och om några dagar börjar jag sista året på gymnasiet. Ja, nu börjar jag verkligen bli stor. Det är både roligt och lite skrämmande. Dels för att jag inte riktigt vet vad jag vill bli ännu och dels för att jag vet inte hur tufft jobblivet är, om det är jobbigare än skolan eller inte. Jag vill ju också ha kvar alla lov, haha.

Sen på fredag firar jag och Andreas 5 år tillsammans plus 1 år förlovade. Han ska överraska mig om vad vi ska göra, hihi.

Din kompis Maria S har kontaktat mig också. Hon har berättat litegrann om dig via mejl. Hon var här uppe i nån vecka men vi hann aldrig träffas, jag hade så fullt upp och så var alla här hemma sjuka. Hon säger iallafall att hon saknar och tänker ofta på dig. På mig och pappa också. Kan berätta lite om det senare.

För nu måste jag gå och sova mamma. Jag måste försöka ställa om dygnet innan skolan börjar. Ska lägga mig och läsa, en stor hobby jag har, och sen försöka sova.

Gonatt mamma. Älskar dig.



Kommentarer
Postat av: Towe

Puss gumman!

2010-08-19 @ 03:06:46
Postat av: Elsa R

Jag vill skriva om dig och din mamma. Vill du vara med? Kontakta mig då:)



Hälsn Elsa Rensfeldt



Norrbottens-Kuriren



0920-262928



Välkomen at ringa mig!

2010-10-23 @ 21:22:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0