Visa eller uttrycka kärlek?

Kärlek är något som jag är beroende av. Inte bara av min pojkvän utan av andra runt omkring mig som jag vet älskar mig och jag dom tillbaka. Jag fick en fråga om jag tycker att man bara ska visa kärlek eller uttrycka den i ord till dom man tycker om. Till min pojkvän/fästman både visar jag och uttrycker det.

Men att uttrycka det till sina föräldrar? Det är olika för alla. Det kan också hur varje föräldrer har blivit uppfostrad. På min mammas sida både visar man och uttrycker sin kärlek för varandra. När jag är hos min mormor säger vi hela tiden att vi älskar varandra. Och det är en trygghet för mig. Medans på min pappas sida så visar man det mest bara.

Så när jag blivit uppfostrad av min pappa har inte uttrycket "Jag älskar dig" sagts så ofta. Det har mest visats. Till exempel i sammanhang när jag varit ledsen över mamma och då har pappa uttryckt att han älskar mig. Man kanske tycker att det borde ha uttrycks mycket mer med tanke på min och pappas situation, eftersom att jag är allt han har kvar från mamma. Jag vet inte om det har med att killar har svårare att uttrycka känslor eller om det är hur han är uppfostrad med meningen "Jag älskar dig".

Medans jag fått uttrycket "Jag älskar dig" ofta från mammas sida, då av tillexempel min mormor. För mig är det fortfarande lite ovant att uttrycka mig så till mina släktingar när jag mest växt upp med pappa och bara träffat mina släktingar nån gång per år. Men det är en härlig känsla att uttrycka sig så. Verkligen känna hur man känner för personen. "Jag älskar dig" är en kort och fin mening som säger mycket. Jag kan lika gärna säga, "Mormor, jag älskar dig så himla mycket, du är världens bästa mormor." Men "Jag älskar dig" är en fin liten mening som säger mycket och den berör lika mycket som den längre meningen jag vill säga till min mormor.

Så frågan om man jag bara tycker att man ska visa sin kärlek eller uttrycka den till sina föräldrar. När jag blir förälder kommer jag uttrycka till mina barn varje dag att jag älskar dem. För att jag som barn skulle vela att det var så. Och för att meningen "Jag älskar dig" är en härlig mening att få från en person man själv älskar. Så visst, jag tycker att om man älskar sina föräldrar tycker jag att man ska uttrycka sin kärlek som man visar den. Föräldrarna kommer säkert att bli glad av överraskningen av ordval till dem och man kommer säkert att få samma mening tillbaka. Känns det läskigt att säga det kan man välja ett bra tillfälle att säga det. Vid en diskution eller när man säger gonatt tillexempel.

Testa hur meningen känns i munnen och mot personen den är menad åt. Uttryck eran kärlek till varandra. Älska era föräldrar.

Var det gäller uttrycket mellan mig och min pappa så vet vi att vi älskar varandra och vi behöver inte uttrycka det för att bevisa det. Vi bara vet. En sån där speciell far-och-dotter realtion. Men visst skulle det inte sitta fel med lika "Jag älskar dig" här och där.


Jag älskar min pappa. Jag älskar min änglamamma.
Jag älskar mina föräldrar.


Kommentarer
Postat av: Emma

Viktigaste är att visa att man älskar någon än att säga det. Det är bara ord om det inte har nån handling.

2010-01-13 @ 20:28:59
URL: http://kaarleksbarnet.blogg.se/
Postat av: Amanda

Vad duktig du är på att skriva Felicia. =)

Känner nog att min relation till mina föräldrar är lite som du skrev om till din pappa på slutet av texten.

Att vi vet vad vi tänker men säger inte det särskilt ofta.

Däremot har jag börjat påpeka oftare bra saker jag tycker att mamma och pappa gör.

Tror inte att jag gjort det förut när jag var yngre till exempel.

Föresten så gör jag det till alla människor som är nära mig nu förtiden.

Ofta tänker man saker utan att säga det och det är inte bara ord som "jag älskar dig".

Till exempel har jag tänkt: Jag vill fira jul med mamma varje år tills någon av oss dör, det har jag också sagt till mamma.

Detsamma gäller: Jag är vädligt tacksam för att du hjälpte mig med det här pappa.

Det finns ingen som gör så goda vofflor som du, sa jag till min mormor.

Du är en av dom roligaste människorna jag känner sa jag till en kompis.

Kanske är det också lika viktigt med såna ord.

Att få känna sig uppskattad när man verkligen behöver det, att få höra något bra om sig själv som någon annan verkligen menar.

"Jag älskar dig" är väldigt vackra ord men tyvärr också väldigt vanliga ord.

Detta ord används ibland för ofta så det kan få fel mening.

Men nu när jag har tänkt lite så vet jag nog att vi måste få veta att vi är uppskattade men med olika ord.

Sätter man en tjej i en ring och en massa killar och tjejer runt den ringen ska tala om vad den är bra på så säger KANSKE 19 av 20 att hon är snäll, omtänksam, glad, en bra kompis.

Det är också fina ord, men dom används ibland för mycket.

Säger den 20:e att hon är en snäll tjej som alltid finns där för andra och gör dom glada när de behöver henne.

Det är nog den meningen som går in djupast i hjärtat om jag vore tjejen.

Men i denna mening har man ändå sagt allt det som dom andra har sagt fast med andra ord....konstigt...

2010-01-14 @ 00:27:47
Postat av: felicia - livet utan min mamma.

svar till amanda: nä, man behöver inte alltid säga dom tre fina orden till dom man älskar för att dom ska få veta det. och det du säger för alla dina nära är också ett fint sätt att visa att du älskar dom. :) ja, "jag älskar dig" är en väldigt vanligt mening. och det är ju olika från person till person vad den meningen just betyder när man säger den. :)



och ja, att känna sig uppskattat så känner man sig omtyckt och älskad. men ibland kanske man bara kan säga dom där tre orden för att göra det klart för personen att man älskar dom, som en påminnelse kan man säga. bara enligt mig alltså. :)



min pojkvän säger att han älskar mig varje dag, flera gånger om dagen och det uppskattar jag, eftersom att jag behöver kärlek. men han visar det också, så att jag får känna mig uppskattat och älskad även om han inte säger dom orden till mig. :)



Man behöver inte säga "jag älskar dig" till sina föräldrar varje dag, men nån gång här och där kanske. :) att både visa kärlek i ord och handlingar. :)

2010-01-14 @ 23:12:11
URL: http://filiica.blogg.se/
Postat av: Anna

Men JAG älskar dej hjärtat :) <3

2010-01-14 @ 23:47:28
URL: http://annaahellgren.blogg.se/
Postat av: Amanda

Missförstå mig inte.

Har ingenting emot de tre orden, men jag menar att det finns ord som vissa (inte alla) slarvanvänder ibland.

Som ordet hata slarvanvänder jag nog själv väldigt mycket.

Mamma och pappa har inte sagt att dom älskar mig särskilt ofta så därför känns det väl konstigt för mig att säga det.

Men jag håller med dig Felicia, att den dagen jag får egna barn ska jag säga det till dom. :)

2010-01-15 @ 22:30:21
Postat av: felicia - livet utan min mamma.

svar till amanda; nädå, jag missförstår dig inte. :) jo, hatar är ett ord man slavranvänder ganska ofta. jag tycker själv att jag inte slarvanvänder det, för när jag säger det, menar jag det.

jo jag förstår precis att det känns konstigt att säga det. men att visa det kanske räcker för dig, eller? :) man måste ju känna efter själv. men när det kommer ett bra tillfälle för det så ta chansen, det kanske är lite fånigt, pinsamt och töntigt att säga det till sina föräldrar i den här åldern, när man är ovan och så. men vis speciella tllfällen så säger jag och pappa till varandra att vi älskar varanadra, och det är dom tillfällerna man vill höra det mest. när allt är som jobbigast.

2010-01-17 @ 22:46:36
URL: http://filiica.blogg.se/
Postat av: G

oooh va fint skrivet. Det enda man kan riktigt uppskatta här i livet är sina föräldrar, skulle inte tänka mig ett liv utan dom.

2010-10-22 @ 19:44:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0