Motion för kropp och själ.

Jag har precis gjort klart mitt träningsschema fram till sista maj. I idrotten ska vi lämna in ett träningsschema på hur var och en ska träna inför milen som alla i gymnasiebyn måste springa. När vi fick uppgiften ville jag bara kräkas. Hur ska jag ha tid? Hur ska jag orka? Hur kommer det här att påverka mitt mående av tvinga sig ut och promenera/jogga?

Men efter att ha funderat på det en vecka så kommer jag att tänka på en sak som har pratats om hos min psykolog för ett tag sedan. Att jag ska försöka ta mig ut på promenader minst en gång i veckan för att röra kroppen och samla energi. Vilket höll i typ 3 veckor, sen gav jag upp.

Men nu när jag har gjort mitt träningsschema och tittar över den ser den faktiskt ganska bra ut. Det börjar lugnt med promenader en viss tid tills det ökar med några minuter. Sedan promenad blandat med jogging och sedan promenad igen osv. Tillslut så har jag kommit upp till promenad och jogging i 50 minuter. Sista turen innan jag ska springa milen ska jag enbart jogga i 20 minuter. Jag ska verkligen försöka hålla i det här schemat. Och skulle det nu visa sig att väder inte alls är med mig så tar jag det en annan dag, bara att jag tar mig ut och motionerar två gånger i veckan.

Det här är bra för mig som har så låg energinivå. Jag rekommenderar till de med nedstämt mående och låg energisnivå att göra upp ett träningsschema som börjar i lugnt tempo och som sedan höjer tempot lite efter varje vecka. Det är båda bra för kroppen och för själen. Gud vad pedagogisk jag lät nu. Men jag rekommenderar det iallafall.

Nu vet jag att det kommer vara pissjobbigt i början, men sedan kommer det bli som ett beroende, att man bara måste ut på en promenad eller en joggingtur. Vill man inte själv så gör upp ett träningsschema med en kompis eller förälder, kanske blir lite roligare då. Jag själv ska försöka få med mig Andreas på några av mina träningsdagar. Hehe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0