Mammas röst.

När jag slog på min video i fredags, min video där jag såg mamma levande igen, så slog det mig att jag glömt hur hennes röst lät. Hela min kropp fylldes av en varm känsla när jag hörde den igen.

Det första man ser i min video är mamma som står där och håller om magen där jag ligger. Sen så filmar farfar ut över Luleå och mot sjukhuset där jag låg, bara 3 timmar gammal. Sedan ser man mig ligga i en sån där vagn nyfödda bebisar ligger i på sjukhuset, en dag gammal. Bredvid mig ligger mamma i sin sjukhussäng. Farmor pratar med henne, kommenterar att det ändå gick fort. Och där kom hennes röst:

Mamma: Jo, det gick ganska fort.
Farmor: Tyckte inte dom att det gick fort också?
Mamma: Jo, dom tyckte att det fick fort, för att vara förstföderska.
Farmor: Jo. Men hur mår du nu annars då?
Mamma: Jodå, är ganska öm bara.
Farmor: Jo, men det är ju så.

Och sen hänger jag inte med i vad dom pratar om. Något om att det drog i magen och att mamma tappade andan under förlossningen.
 
För det var inte de dom sa som intresseade mig. Det var mammas röst. Den där rösten som fyllde min kropp med värme. Så länge hon levde så fyllde hennes röst mig med värme. Och än idag, när hon inte finns längre, så gör den det fortfarande.

Precis som vissa låter, eller dofter påminner oss om minnen eller får oss att reagera kring saker. Min kropp reagerar fortfarande på mammas röst.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Så vackert skrivet...

Jag förlorade min pappa för fyra år sedan, så jag känner till den smärta man går igenom när man förlorat en förälder. Samtidigt är jag avundsjuk på dig som kan se filmer och höra när din mamma talar -- pappa var alltid den som filmade, så vi har inga filmer där man kan höra honom prata. Jag har glömt bort hur hans röst låter, och tanken har fått mig att gråta flera gånger.



Jag hoppas att du får en bra dag :)

2010-01-27 @ 00:44:26
URL: http://liisiish.blogg.se/
Postat av: Agneta

Hej!

fin sida du har jag skrattade lite när jag läste men så fint skrivet.Jag har glömt hur pappas röst lätt men vet att det ska finnas en film som min syster har.Min pappa dog för 10år i november 2009



men ha en fortsatt trevlig dag!!!

2010-01-27 @ 10:31:21
URL: http://www.metrobloggen.se/FALEA
Postat av: laiza

fint skrivit :) stämmer så bra..

2010-01-27 @ 11:50:52
Postat av: Ida*

ja blir varm i hjärtat när ja läser detta. måste vara underbart att höra rösten igen. hoppas allt är bra med dig!

2010-01-27 @ 12:04:46
Postat av: Rebecca

Fruktansvärt fint skrivet av dig :)

2010-01-27 @ 17:34:24
URL: http://rutigarooth.blogg.se/
Postat av: TJejen från söderbymalm

Guu va fint skrivet ;) hoppas att du mår bra :) i hjärtat finns våran familj som min 5åriga syrra brukar säga :)

2010-01-27 @ 18:16:28
Postat av: Therese

Väldigt gripande! Förlorade pappa för snart en månad sen, på hans födelsedag.. Du gör det bra som vågar visa dina känslor så här öppet!

2010-01-28 @ 19:28:17
URL: http://jordgubbskaramell.blogg.se/
Postat av: Sandra

Gud vad fin text..jag började gråta när jag läste den <3

2010-01-28 @ 21:15:16
URL: http://sandraalundahl.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag förlorade min pappa i somras, på min födeselsedag, och har inspelat ett ljudklipp där han säger att jag ska få 10.000 kr om mitt första barn INTE är en kille. Har inte fått mitt första barn ännu men det ska bli spännande att se om han hade rätt i sin gissning att det kommer att vara en pojke.



Jag tror minnet av rösten försvinner ganska lätt men om man får höra den igen framkallar mycket minnen och känslor av igenkänning.

2010-01-28 @ 22:28:24
URL: http://glagla.blogg.se/
Postat av: Hanna

vad fin skrivet!:D ja blev verkligen rörd när ja läste den! verkligen en fantastisk text<3

2010-01-31 @ 12:49:55
Postat av: josefin

fint skrivet!!

2010-01-31 @ 17:52:49
URL: http://josefinflink.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0